Galleriet innredet med
spesial-bestillt benker

Galleri Vanntårnet - historikk

Frem til 1990-tallet sørget vanntårnet for vannforsyningen til Nesoddens nordlige områder. Skoklefaldtjerne var da kilden til vannet som ble pumpet opp i vanntårnet, og det er mange på Nesodden som husker den gangen Skoklefaldtjerne var vannreservoir. Nå er det Blekslitjern, med en stor vannverk, som sørger for vannforsying for Nesoddens 20.000 innbyggere, og vanntårnet ovenfor Tangen Sentrum ble overflødig.

Galleri Vanntårnet ble til ved et massivt dugnadsarbeid utførte av Nesodden kunstforeningen i årene før 1997, da galleriet åpnet for første gang. Hele tre etasje med trapp og solid tre gulv ble bygget, og hver etasje måtte innredes med lys og opphengsmuligheter.

Den dagen i dag har kunstforeninge utfordringer med de betong veggene. Alle bilder må henges med hissing gjennom øyekroker fra rør som er montert høyt på veggene. Benker og andre innredning må spesial-bestilles for å passe pent mot de runde veggene. Men resultatet er nydelig, og det er ganske morsomt da man står der og ser på kunst som henger på de veggene å tenke på at en gang hadde man stått under 12 meter med vann.

Velkommen!