Asbjørn Høglund & Jon Larsen/Jan Braly Kihle

Søndag 26. juni kl. 13.00

Utstillingsåpning lørdag 4. juni kl. 12-16
Åpning kl. 12.00.
kl. 13.00: Musikalsk innslag med Pål Nilssen-Love og hans perkussjon som er stemt til planetene. Sjekk også ut Nesodden jazzklubb sine nettsider for mer informasjon om Jazzfestivalen som foregår samme helg.

Utstillingen er for øvrig åpen
søndag 5. juni,
lørdag 11. og søndag 12. juni,
lørdag 18. og søndag 19. juni
lørdag 25. og søndag 26. juni
Galleri Vanntårnet har åpent mellom kl. 12-16 i utstillingsperioden.

Foredrag i Galleri Vanntårnet fredag 3. juni kl 18.15
Jon Larsen holder foredrag om hans reise over hele verden på jakt etter stjernestøv.
Kr. 250,- (kr. 200,- for medlemmer i Nesodden kunstforening), betaler i døra.

Vi er glade og stolte over å presentere denne utstillingen som kombinerer Asbjørn Høglunds treskulpturer som ikke er still ut før, sammen med bittesmå skulpturer fra verdensrommet, fotoer av stjernestøv tatt av Jon Larsen.

Billdehugger Asbjørn Høglund er født i 1937 og siden 1973 har han vært bosatt på Nesodden. Han har en rekke utstillinger og utsmykninger bak seg og er kjøpt inn av Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Oslo kommunes kunstsamlinger og Norsk Kulturråd. Høglund er en av våre nestorer på Nesodden som ikke er så godt kjent.
Fra 1970 har han konsentrert sitt arbeid om utsmykkingsoppgaver og skulpturer til offentlig plasser og bygninger. Mange Nesoddinger på vei til og fra båten går forbi Kontraskjæret og hans statue av George Marshall, avduket i 2008. Han har for det meste arbeidet med skulptur av metaller – mest messing. Han har skulpturer over hele landet, inne i Det Norske Theateret, Oslo Plaza, Regjeringskvartalet, Krigsskolen for å nevne noen få av de. I dag jobber han hovedsakelig med treskulpturer. Han har i liten grad stilt ut og beskriver sin personlig formspråk i grenseland mellom abstraksjon og figurasjon. Enkelte arbeider er preget av eksperimenter med nye teknikker og med ny bruk av de tradisjonelle hvor skulpturelle former assosierer til organiske elementer. Asbjørn er engasjert i mange temaer som kvinnesak, skattesvindel og justismord, hans sterke skulptur av Fredrik Fasting Torgeren er et godt eksempel på det.

Jon Larsen fant stjernestøv første gang her på Nesodden da han tørket støv på utebordet på hytta si, siden det har hans bilder av stjernestøv blitt vist verden rundt. Dette er første gang disse bildene stilles ut i Norge.
Jon Larsen har i sin lange karriære som gitarist i Hot Club de Norvege flere ganger spillt på Nesodden Jazzklubb og det at Jazzfestivalen som skjer samme helg vil bruke bilde av stjernestøv på t-skjortene sine er enda et eksempel på alle de store og små tingene som skjer, skapes og henger sammen her på Nesodden.

Jon Larsen: JAKTEN PÅ STJERNESTØVET
Bli med i jakten på stjernestøvet. Jon Larsen forteller om sin usannsynlige oppdagelse, og viser fantastiske bilder av stjernestøv funnet på norske hustak; høyoppløste fargefotos i 3000 gangers forstørrelse!
«This story is simply too fantastic to have been made up!» William Broad, New York Times
«Jon Larsen has opened a new door back onto the origins of the Solar System.» Michael E. Zolensky, NASA
«This is not only a new branch of scientific research, but the imaging of micrometeorites is also a new art form.» Werner Herzog
«This is impossible. But you did it!» Matthew Genge, Imperial College London
Hvert døgn faller det ca. 100 tonn kosmisk materiale ned på jorden, mesteparten i form av vakre mikrometeoritter. De er på størrelse med små sandkorn, eller mindre. Om natten ser vi sporet av dem lyse opp som stjerneskudd, men de fleste daler ubemerket ned over oss, overalt og til enhver tid. Forskere har lett etter disse små mineralpartiklene fra verdensrommet i over hundre år, uten å finne det annet enn dypt nede i isen på Sydpolen. NASA konkluderte derfor (2016) med at det ikke var mulig. Inntil den norske amatørforskeren Jon Larsen skapte sensasjon ved å utvikle metoder slik at alle kan finne de vakre mikrometeorittene. Mer info: www.projectstardust.xyz

Jon Larsen (63), tidligere kjent som stjernegitarist i Hot Club de Norvège, har i syv år gått gatelangs i storbyer over hele verden på jakt etter stjernestøv (fortalt i boken Stjernejeger). Forskere over hele verden, NASA inkludert, lo av ham, men det viste seg at de tok feil, og Larsen oppdaget i 2015 en metode for å finne det ettertraktede stjernestøvet. Dette ble en vitenskapelig sensasjon. Mikrometeoritter finnes på ethvert hustak, og på veien tråkker vi i dem. Stjernestøvet er det eldste stoffet som finnes, og de har reist lengre enn noe annet. Likevel er det forsket lite på dem, og det er fortsatt en rekke ubesvarte spørsmål. Hvor kommer det fra? Hvordan kan det ha seg at de inneholder vann? Er det stjernestøvet som har kommet med byggesteinene for liv til jorda? Men hvorfor har vi ikke funnet dem før nå?
I Galleri Vanntårnet viser Nesodden Kunstforening fra 4. juni en unik utstilling med Jon Larsens fantastiske bilder av stjernestøv. Bildene er nylig presentert i National Geographic, the New York Times, og aviser og tidsskrifter over hele verden. Det er gitt ut flere bøker og filmer med bildene, og de stilles ut i kunstgallerier fra Berlin til New York – nå også i Norge.
Velkommen til en utenomjordisk opplevelse»

Jon Larsen