Galleri Vanntårnet

bilde av galleriet sett fra 2. etasje

Galleri Vanntårnet er Nesodden Kunstforenings utstillingslokale. Galleriet eies av Nesodden kommune og drives av Nesodden Kunstforening. Det har fire flotte runde etasjer med kunst, samt en liten vaffelkafé. Her holdes det utstillinger, konserter, kurs, kroki, filmkvelder og andre aktiviteter.

Galleriet er åpen lørdager og søndager kl. 12-16 i utstillingsperiodene, og ellers i forbindelse med de andre aktivitetene som drives her.

Galleriet ligger nydelig til, med skog rundt seg, og med utsikt både over Oslofjorden og Bunnefjorden. Det er med andre ord et fint sted å legge søndagsturen til.

Galleri Vanntårnet kan nås med båt 10 fra Aker brygge 3 minutter og 33 minutter over hver hele time (søndager kun 33 minutter over hver time) , med korresponderende buss nr 675, 565, 570 til Tangenåsen. Følg Tårnstien opp bakken fra bussholdeplassen som ligger rett nedenfor vanntårnet.

Historien om Vanntårnet

bilde av  vanntårnet

Frem til 1990-tallet sørget vanntårnet for vannforsyningen til Nesoddens nordlige områder. Skoklefaldtjernet var da kilden til vannet som ble pumpet opp i vanntårnet, og det er mange på Nesodden som husker den gangen Skoklefaldtjernet var vannreservoar. Nå er det Blekslitjern, med et stort vannverk, som sørger for vannforsyningen for Nesoddens 20.000 innbyggere, og vanntårnet ovenfor Tangen Sentrum ble overflødig.

Galleri Vanntårnet ble til ved et massivt dugnadsarbeid utført av Nesodden kunstforeningen i årene før 1997, da galleriet åpnet for første gang. Hele tre etasjer med trapp og solid tregulv ble bygget, og hver etasje måtte innredes med lys og opphengsmuligheter. Og benker og annen innredning måtte spesialbestilles for å passe mot de runde veggene.

Den dagen i dag har kunstforeningen utfordringer med betongveggene. Alle bilder må henges med hyssing gjennom øyekroker fra rør som er montert høyt på veggene, men resultatet er nydelig.

Og det er ganske morsomt når man står der og ser på kunsten å tenke på at en gang hadde man stått under 12 meter med vann.

Galleriet innredet med spesial-bygde benker

Utstillingene er et samarbeid mellom kunstner og Nesodden kunstforening. Nesodden kunstforening omsetter kunst som mellommann for kunstnere.  Dette er formidlingssalg der kunsten omsettes i opphavsmannens navn og er således unntatt merverdiavgift (Jfr.Mval §3-7(4)).