Voi voi, vi er på utstilling

Hanne Grete Einarsen

E R I N D R I N G S B I L D E T

Lørdag 13. – søndag 14. februar 2021, kl. 12-16
Lørdag 20. – søndag 21. februar 2021, kl. 12-16
Lørdag 27. – søndag 28. februar 2021, kl. 12-16

Hanne Grete Einarsen er en norsk/samisk billedkunstner, som jobber med grafikk, tegning, maleri og ulike materialer i installasjoner. I utstillingen «Erindringsbildet» i Nesodden Kunstforening vises en grafikkserie med motiver fra dyreverden og en serie med avtrykk av tekstiler fra kunstnerens egne klær, som f. eks. koftebånd. I tillegg vises noen større materialarbeider som har form som koftesøljer, samt en serie tegninger med både dyr og mennesker i motivkretsen.

Om utstillingen sin sier hun: «Erindring handler for meg ikke bare om å huske noe som har vært, men like mye om det jeg sanser, tenker, drømmer og ønsker. (…… ) Utstillingen tar utgangspunkt i mine observasjoner, det som omgir meg som menneske og kunstner. Livet rundt ethvert menneske er mangfoldig, iblant utrolig, noen ganger underfullt – det være seg hverdag og fest, natur og dyreliv, reiser og opplevelser, sorg og skuffelse. Ønsket er å vise spekteret av følelser og tanker, at våre opplevelser ofte er komplekse».

Utstillingen er produsert av Samisk senter for samtidskunst i samarbeid med Norske kunstforeninger. Den inngår i utstillingsprosjektet Voi voi, vi er på utstilling som består av 10 utstillinger som vises i 10 kunstforeninger i løpet av 2020-2021.

Denne filmen vil bli vist som  en del av utstillingen: Cartographer v/Maren Ranis (45 min). Filmen omhandler Hans Ragnar Mathisens kunstnerskap. Se en forsmak på Vimeo.

GEORG BULJO:
OM LYDINSTALLASJONEN JURDAGAT JA NIEGUT
Spilles inne i Galleri Vanntårnet i utstillingsperioden. Musikken «Jurdagat ja niegut» (Tanker og drømmer) er i utgangspunktet komponert til film, men har av ulike årsaker ikke blitt benyttet til det opprinnelige formålet. Georg har likevel ikke helt klart å gi slipp på materialet og har omarbeidet musikken til å bli en selvstendig enhet. Musikken kan likevel kobles til visuelle inntrykk, eller for den del, indre bilder. Kanskje er den egnet til lytting under en langsom vandring som en kontrast til en mangfoldig og hurtig spinnende verden som beveger seg rundt en?

Utstilling ved Sami Dáiddaguovddáš, 22.04 til 28.05 2017